Δεν είναι και λίγο πράγμα οι πωλήσεις νέων ΙΧ από το ζενίθ των 220.548 πωλήσεων το 2009, να φθάνουν στο ναδίρ των 58.482 το 2012.

Η πτώση ήταν τεράστια, διότι το τελευταίο, ίσως, που σκεφτόταν κάποιος, με τις δουλειές να συρρικνώνονται, με την ανεργία να διογκώνεται και με τους φόρους να αυξάνουν, ήταν να αγοράσει αυτοκίνητο. Και είναι πράγματι λογικό αυτό, όπως ίσως δεν ήταν λογικό να φθάνουμε σε τεράστια νούμερα πωλήσεων (ιστορικό ρεκόρ όλων των εποχών οι 289.753 μονάδες το 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων). Και δεν ήταν λογικό τη στιγμή που οι αποσύρσεις – ανακυκλώσεις οχημάτων δεν ήταν ανάλογες των πωλήσεων, πλην ορισμένων περιπτώσεων, όπως το 2009 με περίπου 140.000 αποσύρσεις λόγω φορολογικών κινήτρων.

Για να καταλάβουμε καλύτερα πως κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα από το 2004 και μετά, παραθέτουμε έναν συγκριτικό πίνακα. Εκείνο που θα διαπιστώσουμε είναι οι υψηλές πωλήσεις την εποχή της «ευμάρειας», η ραγδαία πτώση των πωλήσεων στην εποχή της κρίσης και η σχετική ισορροπία σε πωλήσεις και αποσύρσεις (με επιδότηση) πάλι την εποχή της κρίσης, κάτι που δείχνει ότι με χαμηλές πωλήσεις, έχουμε και χαμηλές σε αριθμό αποσύρσεις. Αυτό καταδεικνύει ότι ο στόλος δεν ανανεώνεται, δηλαδή μεγαλώνει η ηλικία των κυκλοφορούντων οχημάτων, ενώ πλέον δεν έχουμε και φορολογικά κίνητρα απόσυρσης.

Πωλήσεις καινούριων ΙΧ & αποσύρσεις παλαιών

Κάναμε λοιπόν μια έρευνα, για το πώς αγοράζουν σήμερα οι Έλληνες αυτοκίνητο κι ως γενική παραδοχή θεωρούμε ότι αυτοκίνητο, πλέον, αγοράζουν αυτοί που μπορούν και όχι αυτοί που θέλουν.

ADVERTISING

Η εξήγηση έχει δύο σκέλη: το πρώτο είναι η οικονομική αδυναμία των περισσότερων να αγοράσουν, τη στιγμή που «τρέχουν» λοιπές υποχρεώσεις και το δεύτερο είναι οι περιορισμοί των τραπεζών σε χρηματοδοτήσεις, αν και το τελευταίο διάστημα βλέπουμε σιγά σιγά να βελτιώνονται οι προϋποθέσεις χρηματοδότησης. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της αγοράς, είναι ότι οι Έλληνες αγοράζουν πολύ τοις μετρητοίς, είτε με διατραπεζική πληρωμή (online), είτε με μετρητά (!), διαπιστώνοντας ότι ακόμα και αυτήν την εποχή υπάρχει το λεγόμενο «μαύρο χρήμα».

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το 9μηνο του 2017 έχουν πουληθεί 69.858 νέα ΙΧ, εκ των οποίων τα 30.375 είναι λιανικές πωλήσεις (απευθείας σε πελάτες) και τα 39.483 προς εταιρείες ενοικιάσεων και εταιρικές πωλήσεις. Όσον αφορά στο καύσιμο, οι πωλήσεις χωρίζονται σε: Βενζίνη 37,154%, Πετρέλαιο 30,693%, Υβριδικό 1,743%, Φυσικό αέριο 130, Βενζίνη – Φυσικό αέριο (διπλού καυσίμου κινητήρες) 61, Υβριδικό – Πετρέλαιο (διπλού καυσίμου κινητήρες) 33, Βενζίνη – Υγραέριο (διπλού καυσίμου κινητήρες) 33, Ηλεκτρικό 21 μονάδες.

Σχετικά με τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες, έχουμε: Dual Purpose (X1, Tiguan, Kuga κ.α.) μερίδιο αγοράς 13,19%, Α (Panda, Aygo, i10 κ.α.) 16,9%, Β (Yaris, Corsa, Micra κ.α.) 37,8%, C (Qashqai, Astra, Auris κ.α.) 25,5%, D (Tipo, Octavia, Passat κ.α.) 4,7%, Ε (Superb, E Series, 5 Series κ.α.) 0,4%, Sports (Mini cabrio, Mustang, SL κ.α.) 0,2%, MPV (Touran, B-Max, Picasso κ.α.) 0,8%, MPV Minicombi (V Series, NV200, Doblo κ.α.) 2,2%.

Διαπιστώνουμε δηλαδή, ότι οι Ελληνες αγοράζουν πλέον μικρά (Α-Β) και μικρομεσαία (C) αυτοκίνητα σε όγκο. Ανερχόμενη είναι η κατηγορία των SUV (Dual Purpose) με πολλά συμπαγή να παρουσιάζονται συνεχώς, ενώ οι άλλες κατηγορίες τείνουν προς εξαφάνιση και λόγω οικονομικής αδυναμίας και λόγω φορολογικών καταστάσεων.

Επίσης, οι Έλληνες από τα 69.858 νέα ΙΧ που αγόρασαν φέτος, επέλεξαν κυβισμό ως εξής: μέχρι 1.000 κ.εκ. 12.251 μονάδες, 1.000 – 1.400 κ.εκ. 25.387 μον., 1.401 – 1.600 κ.εκ. 27.907 μον., 1.601 – 1800 κ.εκ. 1.026 μον., 1.801 – 2.000 κ.εκ. 2.577 μον., 2.001 – 2.500 κ.εκ. 404 μον., 2.501 – 3.000 κ.εκ. 243 μον., 3.001 – 4.000 κ.εκ. 26 μον., 4.0001 – 5.000 κ.εκ. 14 μον. 5.000 κ.εκ. και άνω 3 μονάδες.

Κατά συνέπεια, ο κύριος όγκος πωλήσεων είναι 1.000 – 1.600 κ.εκ. Και είναι λογικό, επειδή οι νέοι κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου αυτού του κυβισμού είναι πολύ αποδοτικοί, με υψηλή ισχύ και χαμηλή κατανάλωση.

Τώρα, παραθέτουμε τα στοιχεία της έρευνας με τη σειρά που βρίσκονται οι εταιρείες στην κατάταξη των πωλήσεων, στην Ελλάδα.

Ποιο είναι το μίγμα των λιανικών πωλήσεων μετρητοίς (50%) και με χρηματοδότηση (50%) 

TOYOTA: Στο 8μήνο, 20% ποσοστό χρηματοδότησης, το 2016 – 50% μετρητοίς

NISSAN: 60% μετρητοίς - 40% χρηματοδότηση

VW: 50% μετρητοίς - 50% χρηματοδότηση

PEUGEOT: 55% μετρητοίς – 45% χρηματοδότηση

OPEL: 30% μετρητοίς - 70% χρηματοδότηση

FIAT: 70% μετρητοίς – 30% χρηματοδότηση

SUZUKI Δεν έδωσε στοιχεία

CITROEN: Δεν έδωσε στοιχεία

HYUNDAI: 65% μετρητοίς - 35% χρηματοδότηση

MERCEDES: Δεν έδωσε στοιχεία

FORD: 60% μετρητοίς και 40% με χρηματοδότηση

RENAULT - DACIA: Κάθε έμπορος έχει διαφορετικά στοιχεία

SKODA: 40% μετρητοίς – 60% με χρηματοδότηση

AUDI: 55% μετρητοίς – 45% με χρηματοδότηση

BMW: 40% μετρητοίς – 60% χρηματοδότηση

SEAT: 60% μετρητοίς - 40% χρηματοδότηση

ΜΙΝΙ: 40% μετρητοίς – 60% χρηματοδότηση

KIA: 70% μετρητοίς – 30% χρηματοδότηση

VOLVO: 70% μετρητοίς – 30% χρηματοδότηση

JEEP: 40% μετρητοίς – 60% χρηματοδότηση

HONDA: 70% μετρητοίς – 30% χρηματοδότηση

MITSUBISHI: 70% μετρητοίς – 30% χρηματοδότηση

SSANGYONG: 50% μετρητοίς – 50% με χρηματοδότηση

Ποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης είναι το πιο δημοφιλές της εταιρείας σας

TOYOTA: 8,9% επιτόκιο, 0% προκ., 59 μήνες (μέση διάρκεια) Αlpha Bank και Eurobank

NISSAN: Mέσω των τραπεζών Εθνική & Alpha, με 5,9% επιτόκιο

VW: VW 4All με προνομιακό επιτόκιο από 3,9% με τη Volkswagen Bank

PEUGEOT: Δεν έδωσε στοιχεία

OPEL: Κάθε Διανομέας διαθέτει τα δικά του προγράμματα

FIAT: Aπό 0% προκαταβολή, ετήσιο ονομαστικό επιτόκιο 6,95%, έως 72 μήνες

SUZUKI Δεν έδωσε στοιχεία

CITROEN: Ατοκο με 37,1% προκαταβολή, μέχρι 36 μήνες

HYUNDAI: 5,9% και εξόφληση σε 48 δόσεις

MERCEDES: Δεν έδωσε στοιχεία

FORD: 2,59% επιτόκιο, από 20% προκ. έως 48 μήνες, δυνατότητα προεξόφλησης

RENAULT: 3,9% επιτόκιο, 30% προκαταβολή και 48 δόσεις (Megane) - Πουλάκης

SKODA: Skoda Simply Clever

AUDI: Audi Premier Plus

BMW: BMW All Inclusive σταθερό επιτόκιο 5,9%, από 20% προκ., έως 48 μήνες, προστασία δανείου/ δόσεων, τελευταία δόση με 3 εναλλακτικές, εγγυημένη αξία επαναγοράς οχήματος στη λήξη του δανείου

SEAT: VWBank, μέση προκαταβολή 30% έως 48 μήνες – Ibiza 3,9% επιτόκιο

MINI: All in MINI σταθερό επιτόκιο 5,9%, από 20% προκ., έως 48 μήνες, προστασία δανείου/δόσεων, τελευταία μεγάλη δόση με εναλλακτικές επιλογές

ΚIA: 7,9% επιτόκιο, έως 48 δόσεις

VOLVO: Ανάλογα τον έμπορο - αντιπρόσωπο

JEEP: Έντοκο πρόγραμμα χρηματοδότησης με επιτόκιο 6,9%, προκαταβολή από 20% και έως 72 δόσεις με την FCA Bank

DACIA: 6,5% επιτόκιο και μετά τον πρώτο χρόνο έως 7 χρόνια

HONDA: 5,9% επιτόκιο, 12-84 δόσεις, 0% προκαταβολή, άμεση πληρωμή 1ης δόσης

MITSUBISHI: 5,9% επιτόκιο, 0% προκαταβολή, 84 μήνες

SSANGYONG: 6,2% επιτόκιο, ελαχ. προκ. 15% μέχρι 84 δόσεις Εθνική

Ποια έκδοση εξοπλισμού συνήθως προτιμούν (βασική - 3%, μεσαία - 75%, ακριβή - 22%)

TOYOTA: 32% βασική – 45% μεσαία – 24% ακριβή

NISSAN: Σε Micra/Juke η βασική & η μεσαία, στα υπόλοιπα είναι η μεσαία και η ακριβή

VW: Μεσαία και βασική

PEUGEOT: Μεσαία και ακριβή

OPEL: Μεσαία

FIAT: Μεσαία και ακριβή

SUZUKI: Μεσαία

CITROEN: Μεσαία και ακριβή

HYUNDAI: Μεσαία

MERCEDES: Μεσαία

FORD: Μεσαία

RENAULT: Ακριβή και μεσαία

SKODA: Citigo / Fabia βασική, Rapid / Octavia μεσαία, Kodiaq / Superb μεσαία + ακριβή

AUDI: Βασική και μεσαία στα μικρά μοντέλα, ακριβή στα μεγάλα

BMW: Εξαρτάται από το μοντέλο

SEAT: Μεσαία και ακριβή

MINI: Εξαρτάται από το μοντέλο

KIA: Βασική και μεσαία

VOLVO: Μεσαία και ακριβή

JEEP: 10% βασική – 50% μεσαία - 40% ακριβή

HONDA: Μεσαία

MITSUBISHI: 30% βασική – 50% μεσαία – 20% ακριβή

SSANGYONG: 3% βασική - 75% μεσαία – 22% ακριβή

Τι κινητήρες επιλέγουν - μίγμα πωλήσεων

TOYOTA: 49% βενζίνη – 34% πετρέλαιο – 17% υβριδικά

NISSAN: 55 % βενζίνη – 45% πετρέλαιο

VW: 55% βενζίνη – 41% πετρέλαιο- 4% φυσικό αέριο

PEUGEOT: 64% βενζίνη – 34% πετρέλαιο

OPEL: Ιδιώτες: 70% βενζίνη - 30% πετρέλαιο, εταιρείες 25% -75%

FIAT: 45% βενζίνη - 55% πετρέλαιο

SUZUKI: 83% βενζίνη - 17% πετρέλαιο

CITROEN: Δεν έδωσε στοιχεία

HYUNDAI: 65% βενζίνη – 35% πετρέλαιο

MERCEDES: 53% βενζίνη – 44% πετρέλαιο – 3% λοιπά

FORD: 47% βενζίνη – 53% πετρέλαιο

RENAULT - DACIA: 45 % βενζίνη – 55% πετρέλαιο

SKODA: 50% βενζίνη - 50% πετρελαίου συνολικά, 42% - 58% λιανική

AUDI: 49% βενζίνη – 51% πετρέλαιο

BMW: 40% βενζίνη – 57% πετρέλαιο – 3% ηλεκτρικά – υβριδικά

SEAT: 85% βενζίνη – 15% πετρέλαιο

MINI: 47% βενζίνη – 53% πετρέλαιο

KIA: 40% βενζίνη – 60% πετρέλαιο

VOLVO: V40, V40CC, S60 & V60 κινητήρας 1,5 βενζίνη 85%, V60CC, XC60, S90,V90CC & XC90 κινητήρες δίλιτροι πετρελαίου - 85%

JEEP: 40% βενζίνη – 60% πετρέλαιο

HONDA: 65% βενζίνη – 35% πετρέλαιο

MITSUBISHI: 50% βενζίνη – 50% πετρέλαιο

SSANGYONG: 40% βενζίνη – 60% πετρέλαιο

Ποιο μοντέλο είναι το best seller της εταιρείας σας για το 2016 και το 2017

TOYOTA: Yaris

NISSAN: Qashqai

VW: Polo

PEUGEOT¨: 208

OPEL: Corsa

FIAT: Panda

SUZUKI: Swift

CITROEN: C3

HYUNDAI: i20

MERCEDES: A-Class & GLA

FORD: Fiesta το 2016, Kuga το 2017

RENAULT: Clio

SKODA: Fabia

AUDI: Α3

BMW: BMW X1

SEAT: Ibiza

MINI: MINI 3door

KIA: Rio

VOLVO: V40 CC

JEEP: Renegade

DACIA: Duster

HONDA: HR-V

MITSUBISHI: L200 από τα επαγγελματικά – Space Star επιβατικά

SSANGYONG: Tivoli

Πόσο ποσοστό των πωλήσεων είναι λιανική και εταιρικές πωλήσεις (ενοικιάσεις)

TOYOTA: 57% λιανική – 43% εταιρείες ενοικιάσεων

NISSAN: 42% λιανική - 58% εταιρείες ενοικιάσεων

VW: 35% λιανική – 31% εταιρείες ενοικιάσεων – 39 χρονομισθώσεις

PEUGEOT: 30% λιανική – 70% εταιρείες ενοικιάσεων

OPEL: 45% λιανική, 15% ενοικιάσεις, 40% χρονομισθώσεις

FIAT: 50% λιανική - 50% εταιρείες ενοικιάσεων

SUZUKI: 51% λιανική – 49% εταιρείες ενοικιάσεων

CITROEN: 41% λιανική - 59% εταιρικές πωλήσεις

HYUNDAI: 51% λιανική - 49% εταιρικές πωλήσεις

MERCEDES: περισσότερες οι εταιρικές πωλήσεις

FORD: 74% λιανική - 26% εταιρικές πωλήσεις

RENAULT - DACIA: 44% λιανική - 56% εταιρικές πωλήσεις

SKODA: 20% λιανική – 41% εταιρικές πωλήσεις

AUDI: 40% λιανική - 60% εταιρικές πωλήσεις

BMW: 27% λιανική - 73% εταιρικές πωλήσεις

SEAT: 45% λιανική και 55% εταιρικές πωλήσεις και εταιρείες ενοικιάσεων

MINI: 35% λιανική - 65% εταιρικές πωλήσεις

KIA: 65% λιανική - 35% εταιρικές πωλήσεις

VOLVO: 50% λιανική - 50% εταιρικές πωλήσεις

JEEP: 45% λιανική – 55% εταιρείες ενοικιάσεων

HONDA: 80% λιανική - 20% εταιρικές πωλήσεις

MITSUBISHI: 95% λιανική - 5% εταιρικές πωλήσεις

SSANGYONG: 45% λιανική – 55% εταιρείες ενοικιάσεων