Ψευδείς ειδήσεις (fake news)… Ένα φαινόμενο που παρατηρείται όλο και περισσότερο τον τελευταίο καιρό και που πολλές φορές αναγνώστες και δημοσιογράφοι πέφτουν στην παγίδα των ψευδών ειδήσεων δίχως να βρίσκουν τρόπο να καταλάβουν πώς να τις διακρίνουν.

Νέοι άνθρωποι που ένωσαν τις δυνάμεις τους και δημιούργησαν μια εφαρμογή που αναγνωρίζει τα «fake news» ρίχνοντας φως σε αυτό το μυστήριο μίλησαν στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για το «FightHoax».

Πρόκειται για μία πλατφόρμα ανάλυσης ειδήσεων που έχει πολλές δυνατότητες, και μία απ΄ αυτές είναι η αναγνώριση των ψευδών ειδήσεων. Το FightΗoax έχει τη δυνατότητα να «σκανάρει» ένα άρθρο και μέσα σε πολύ λίγα δευτερόλεπτα να παρουσιάσει πληροφορίες κι αναλύσεις που επαγγελματίες δημοσιογράφοι χρειάζονται ώρες. Ιδρυτής και γενικός διευθυντής ο 20χρονος φοιτητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Βαλεντίνος Τζέκας που μαζί με τον Γιώργο Καραγιαννίδη (επικεφαλής της επιχείρησης), τον Βαλάντη Ζώτο (επικεφαλής παραγωγής) αλλά και τον Νίκο Χούρσογλου (ιδιωτικό επενδυτή και σύμβουλο επιχειρήσεων) αποτελούν μία πολλά υποσχόμενη ομάδα με καινοτόμες ιδέες και πάνω απ’ όλα με όνειρα και στόχους για το μέλλον.

Η ιδέα προέκυψε μετά τα αποτελέσματα των αμερικάνικων εκλογών το 2016. Τότε που η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθούσε έκπληκτη και αμήχανη την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ «και τόσο οι φήμες όσο και οι ψεύτικες ειδήσεις κατά του Τραμπ και της Χίλαρι άρχισαν να ξεπροβάλλουν από το πουθενά κι εντελώς ξαφνικά. To 2016-2017 μάλιστα σημειώθηκε ρεκόρ ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης» αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τα μέλη της ομάδας του FightHoax.

ADVERTISING

«Μία μέρα λοιπόν σκέφτηκα αν θα μπορούσα να δημιουργήσω κάτι που θα αναλύει τις ειδήσεις και τα άρθρα και θα προειδοποιεί τον αναγνώστη για οτιδήποτε ύποπτο όπως τη χρήση της προπαγανδιστικής γλώσσας» λέει ο Βαλεντίνος και συνεχίζει: «αν θα μπορούσα να φτιάξω κάτι που μέσα σε δευτερόλεπτα θα κάνει ό,τι ακριβώς κάνουν όσοι ειδικεύονται σε αυτή τη δουλειά και να βγάζω ένα αποτέλεσμα σχετικά με το αν αυτό που διαβάζει ο αναγνώστης είναι αλήθεια ή μια απάτη».

Αυτή τη στιγμή, όπως σημειώνουν τα μέλη της ομάδας, το FightHoax βρίσκεται στο στάδιο της κλειστής-πιλοτικής έκδοσης(private beta) που επιλεκτικά δίνεται η πρόσβαση σε δημοσιογράφους, ακαδημαϊκούς αλλά και επιχειρηματίες από πολύ σημαντικές εταιρείες «έτσι ώστε να μπορέσουμε να τελειοποιήσουμε την τεχνολογία αυτή».

Παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή μετράει περίπου 16 μήνες ζωής έχει καταφέρει να χτίσει επαφές με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς επίσης και συνεργασίες με το τμήμα Δημοσιογραφίας του Χάρβαρντ ενώ «σε λίγες βδομάδες πρόκειται να ανακοινώσουν την πρώτη τους επίσημη σημαντική συνεργασία από τον ακαδημαϊκό χώρο και παράλληλα βρίσκονται σε επαφή με αρκετά newsroom σε Ελλάδα και Εξωτερικό έτσι ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν το δημοσιογραφικό κοινό, στην πράξη», όπως υποστηρίζουν.

Όσον αφορά την όλο και μεγαλύτερη εξάπλωση των ψεύτικων ειδήσεων η ομάδα του «FightHoax» υπογραμμίζει ότι «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθούν πλέον τον καθένα να δημιουργήσει υλικό που πολύ γρήγορα και φθηνά θα φτάσει σε χιλιάδες μάτια. Η δημιουργία του περιεχομένου είναι ανεξέλεγκτη με αποτέλεσμα την ανάγκη να υπάρξουν εργαλεία που θα βοηθήσουν στην ποιοτική αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής. Σε χώρες σαν την Ελλάδα δεν έχουμε καν δει τις πραγματικές επιπτώσεις της παραπληροφόρησης διότι δεν έχουν υπάρξει ακόμα στοχευμένες "επιθέσεις" σε μεγάλη κλίμακα. Παλαιότερα όποιος είχε χρήματα και πρόσβαση στα τυπογραφεία, μπορούσε να διαδώσει ψευδείς ειδήσεις, σήμερα ακόμη και ένας 20χρονος μπορεί να το κάνει για να βγάζει χαρτζιλίκι».

Δεδομένου ότι πρόκειται για μία αρκετά καινοτόμο προσπάθεια ο Βαλεντίνος από την ομάδα, λέει ότι «η Ελλάδα και η νεοφυής επιχειρηματικότητα είναι μια αρκετά καλή αρχή για κάθε δημιουργικό νέο που θέλει να δοκιμάσει τον εαυτό του. Το εξωτερικό από την άλλη, είναι πάντα το επόμενο βήμα για κάποιον με υψηλές φιλοδοξίες και στόχους».

Σε ερώτηση για τις δυσκολίες που συνάντησαν αλλά και για τα σχέδιά τους για το μέλλον, υπογράμμισαν ότι «μεγαλύτερη πρόκληση αποτέλεσε η ίδια η δομή της ιδέας. Πώς μπορεί να λυθεί ένα πρόβλημα την ώρα που ούτε οι άνθρωποι καμιά φορά δεν μπορούν να συμφωνήσουν τι είναι αλήθεια και τι παραπληροφόρηση; Σύντομα η λύση δόθηκε ύστερα από ερωτήσεις μας σε αρκετούς δημοσιογράφους μέχρι να καταλάβουμε ποια ήταν τα ακριβή βήματα που εκτελούν για να ελέγξουν την εγκυρότητα μιας είδησης αλλά και το πώς αναλύουν άρθρα, σε βάθος». Όσον αφορά τα σχέδιά τους για το μέλλον σημείωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «σκοπός είναι μέσα στους επόμενους 6 μήνες, να διαθέσουμε το FightHoax στους πιο ικανούς δημοσιογράφους, ακαδημαϊκούς αλλά και σε εταιρείες που θα ανακαλύψουν όχι το τι μπορεί να κάνει το FightHoax για αυτούς αλλά το τι μπορούν αυτοί να κάνουν μέσω της τεχνολογίας αυτής!»

(Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ. φωτογραφία: Lannis Waters /Palm Beach Post via AP, Pool)